PET PET - zvířátka a domácí mazlíčci
Pro domácí mazlíčky a všechna jiná zvířátka (kromě koček) jsou zde PET, které byly věnovány Ferdově kočce Dumce k jejím prvním narozeninám. Měl by tímto být vytvořen prostor i ostatním zvířátkům. Vychází vždy, když je o čem psát :-), především pokud někdo ze čtenářů něco zajímavého napíše do redakce PET nebo Ferdovi
V Dumce si dnes přečtete:   Jůlinka - kočičí povídání 23 (Mirka Červenková)

26.5. DAMANI
Daman aneb za nejbližším příbuzným slona (Lumír Ondřej Hanuš)
25.5. PET
Pejska nebo kočičku I - Kdy je lepší pes a kdy kočka (Jana Gelnarová)
Letošní archiv PET
PET archiv 1999

DAMANI
Daman aneb za nejbližším příbuzným slona

Moji kamarádi-horolezci Zachar a Igor s přítelkyní na vrcholu hory Jišaj (8 kB) Na výstup na horu Jišaj nad oázou Ein Gedi u břehu Mrtvého moře jsem se chystal již řadu let, ale až v úterý 25.dubna 2000 se uskutečnila. Vyjeli jsme ráno s kamarády autem směrem k Mrtvému moři a podél jeho západního břehu jsme směrem na jih dojeli do Ein Gedi k škole, kam směřují milovníci přírody - Beit Sefer Sade (Field School), kde jsme zaparkovali. Jdeme k brance nahoře a v 10.30 vyrážíme po černé značce na kopec, který zespodu vypadá neslezitelně - Har Jišaj (190 m.n.m.). Čeká nás přes 500 výškových metrů výstupu. Kráčíme docela zvolna, občas odpočíváme a docházíme na konec černé značky. Odtud pokračujeme po zelené značce až na vrchol. Je odtud nádherný výhled na všechny strany a dravci kroužící nad našimi hlavami dokreslují nádhernou atmosféru přírody. Z vrcholu bychom mohli přes mírné sedlo vyjít na další vršek a už bychom směřovali do hloubi Judské pouště. Po úspěšném výstupu - nejvyšší vrchol hora Jišaj, pod ní oáza Ein Gedi s plantáží datlovníků (11 kB) To však dnes nemáme v plánu. Jdeme odtud zpět po zelené na její styk s černou, ale tentokrát pokračujeme po zelené až do vyschlého koryta HaKaňon HaJaveš (suchý kaňon - a tento název si opravdu po většinu roku zaslouží - začíná v kotli hor a stále se jeho stěny zvedají) a jím jdeme až na jeho konec, kde je Mapal HaChalon (okno vodopádu, který je přes léto vyschlý a tak stojíme v místech, kde v zimě bouří a do hlubiny padá divoká voda). Odtud se vracíme kus zpět a vystupujeme po červené značce přes kramle doleva nahoru na jinou zelenou značku, odbočíme doleva (směr k Mrtvému moři) a jdeme k chalkolitickému chrámu. Od něj pokračujeme kousek k prameni Ein Gedi. Boty a ponožky jdou dolů a zanoříme nohy do křišťálové osvěžující vody - balzám.

Potom okukujeme damana, který nás přišel ze suchého rákosí navštívit (zvíře velikostí a tvarem podobné trochu králíku, ale ve skutečnosti je to vzdálený příbuzný slona!!), který se nás nebojí a tak jej zblízka fotografujemi. Daman (tlustoš) je taxonomicky unikátní savec podobný hlodavcům (snad našim svišťům), má protáhlé tělo, velkou hlavu s krátkým čenichem, krátké a okrouhlé uši a místo ocasu jen pahýl. Na nohou nalézají odborníci některé podobnosti s mladými slony. Mají čtyři prsty vpředu a tři vzadu. Jejich kostra připomíná mnohými znaky kopytnatce, zejména pak nosrožce. Mají jemnou dlouhou srst světlohnědé barvy. Žijí v koloniích kolem 50 jedinců a jsou aktivní ve dne. Vzhledem k tomu, že mají špatnou termoregulaci, uschovávají se ve stínu nedaleko svých nor, neboť delší pobyt na slunci by pro ně mohl být nebezpečný. V Izraeli je uvidíte jak na severu, tak na jihu, jak se obvykle vyhřívají na skalách. Dovedou šplhat po strmé skále a po stromech. Jsou býložravci - jedí listí, plody, trávu atd. Nejsou příliš bystří a jsou bojácní (té bojácnosti jsem si všimnul všude, ale u pramene Ein Gedi přijdou i blízko k vám, což je netypické - viz foto). V Ein Gedi jsou společně s kozorožci potravou leopardů, ale loví je i lišky či draví ptáci. Je možné si je ochočit. V zajetí může žít až 12 let. V Izraeli se vyskytuje daman syrský (Hyrax syriacus Schreb.), který je z damanů největší (velikost kolem 30 cm).
Daman u pramene Ein Gedi (7 kB)
Osvěžili jsme se vodou, pozorovali damany a poté sestupujeme kolem ruiny bývalého mlýna a plantáže s datlovníky (je již pravidlem, že zde vzdy narazíte na krásné kozorožce - viděl jsem je zde mnohokrát, ale jejich krása a nádherné rohy mne vždy uchvátí) k Mrtvému moři, kde se s chutí okoupu. Léto ještě pořádně nezačalo a tak je voda příjemně osvěžující. Poté se již naplněni zářitky vracíme zpět do Jeruzaléma. Byl to další nádherný osvěžující den našeho života.

Lumír Ondřej Hanuš, Israel

Igor láká damana na pamlsek (23 kB)

Jste     čtenář(ka) PET od spuštění počítadla dne 9.5.2000.
Počet přístupů na stránku zjišťuje WEBovský počítadlo

Zvířátka a domácí mazlíčci Odkazy na PET a Dumku pro jiné WWW stránky Kočky a koěata