PET
Lod - nejkrásnější a nejzachovalejší starověká mozaika - 3.část
Zvířena na starověkých mozaikách Svaté země XXI
První díl vyprávění Lumíra O.Hanuše o zvířecích mozaikách Svaté země jste si mohli přečíst koncem ledna, dokončení prvního dílu vyšlo začátkem února jako další díl vyšlo Hora Nebo - Siyagha a o týden pozdeji dokončení. Dále vyšla povídání Arménská mozaika / Tur Malka, Kostel v Kursi / Bet Šeán, Tabgha - kostel Rozmnožení chlebů a ryb, Chamat Gader, Chamat Tiberias, Bet Alfa, Cipori 1. díl, Cipori 2. díl, Synagoga v Na'aran, Ein Gedi, Maon (Nirim), Mozaika v Eškolu, Gáza / Hanita / Chacor - Ašdod / Caesarea Maritima, Bejt Guvrin, Jafija / Erez / Brachot, Debora, Kisufim, Maale Adumim, Hišamův palác, Lod - nejkrásnější a nejzachovalejší starověká mozaika - 1.část, 2.část a dnes si přečtete závěrečný díl.
Při pohledu z jihu vidíme v první řadě v jednotlivých medailonech zleva doprava (od západu na východ) pták (v lichoběžníkovém medailonu), tygr loví koně (již z něj teče krev), zubatá ryba jí hada (ten je kolem ní omotán), páv, leopard loví gazelu a ryba (ta v lichoběžníkovém medailonu). V druhé (severní) řadě je při pohledu od severu zprava doleva (od západu na východ) koš s dvěma uchy naplněný na stojato rybami (7 ryb), lvice loví kozorožce, kur stepní? s pěti kuřátky, lev s uloveným buvolem a nakonec v pátém medailonu dvě ryby.
Na východ od ústřední (páté) mozaiky je mozaika malá (na východě poškozená). Zde byl zřejmě vchod do další místnosti, na chodbu či východ z domu. Zdá se, že je zde zobrazen závěs nebo jde o tři poháry.
Když všechny živočichy na mozaice sečteme, zjistíme, že je na ní zobrazeno celkem 135 tvorů - 28 zvířat, 45 ptáků, 48 ryb, 10 delfínů, 3 mytologická zvířata a 1 had.
Na obrazech mozaiky není zobrazen člověk ani bohové z mytologie a proto se lze domnívat, že majitelem domu byl Žid. Židé byli v Lodu až do 4. stol.n.l. Uprostřed 4. stol. byli Židé z Lodu vyhnáni a od té doby v něm nebyla velká nebo důležitá usedlost.
Otázkou zůstává: Jak se uchovala mozaika v tak neporušeném stavu. Je možné, že poté co Židé čtvrť opustili přišli lupiči a vzali se střechy dřevěné trámy. Stěny se rozsypaly a zakryly mozaiku. A tak prakticky chránila podlahu hlína ze stěn, které se rozsypaly.
Lod je jedním ze starobylých měst v Izraeli. Při vykopávkáv v něm byly nalezeny pozůstatky z velmi dávných dob. V Hasmoneánské době byl důležitým střediskem a po zboření Druhého chrámu až do 4. stol.n.l. se Lod proslavil střediskem Tóry, které v něm bylo. Byla v něm "mativta raba" - velká ješiva jednoho z velkých mudrců té doby, rabína Eliezer ben Hyrkanus. Jiný známý mudrc byl ravín Tarfon. Do Lodu se přišli učit mnozí žáci. Mezi nimi byl rabín Josi Hagalili. Jeroným, moudrý křesťan, který přeložil Starý zákon do latiny, se učil v Lodu u jednoho z městských rabínů.
Židé z Lodu opustili město a přesunuli se do Galileje, protože je Římané začali pronásledovat. Lod byl opuštěný a od té doby tam nebyla velká a důležitá židovská usedlost. Římané nazývali město jménem Diospolis, což značí Hospodinovo město. V roce 200 n.l. dal císař Septimus Severus usedlosti městská práva. Římané uložili vojenské stráži, aby kontrolovala ve městě Židy. V r. 352 vypuklo povstání Židů a poté vyšla omezení, která postihla Židy a ti město opustili.
V byzanstské době byla většina obyvatel křesťanská a město se jmenovalo Georgeopolis (Město Jiří). V křižácké době se toto město nazývalo Svatý Jiří. Dnes žije v Lodu 40 000 obyvatel, 6 000 z nich jsou Arabové.
Lumír Ondřej Hanuš, Israel